“Donna Alba” de Gib.I.Mihăescu

 

Ca să citeşti “Donna Alba”, scrisă de Gib. I. Mihăescu ai nevoie de dispoziţia necesară; pentru că  este     un roman de dragoste, cu foarte multă analiză a dinamicii stărilor lăuntrice, cu descrieri minuţioase, izvorâte din mintea unui îndrăgosit absolut, care, în numele iubirii, îşi dedică  întreaga viaţă (din momentul cunoaşterii Ei, prototipul frumuseţii desăvârşite).

Mihai Aspru, personajul principal, îndrăgostitul, este plebeul plecat de mic de acasă, sărac, simplu, dar cu o puternică poftă de cunoaştere pe care şi-o satisface citind mult şi studiind la marile şcoli. Dorinţa de a se remarca, de a deveni cineva devin scopul lui în viaţă, mai ales de când o zăreşte în faţa şcolii pe Donna Alba, fosta prinţesă Ypsilant, înainte de căsătoria acesteia cu boierul Georges Radu Serban, avocat de renume, devenit, în scurt timp, maestrul proaspătului avocat Mihai Aspru.

Ca secretar al acestuia, Mihai Aspru este foarte conştiincios, se prezintă la toate procesele cu lecţiile învăţate, fiind, pentru cei zece ani petrecuţi alături de marele avocat, mâna lui cea dreaptă.

O viaţă plină de sacrificii în numele iubirii, o tensiune alimentată de discrepanţele evidente existente între cele două lumi din care provin cei doi.

Inaccesibilitatea, superioritatea, perfecţiunea femeii exacerbează sentimentele descrise în cel mai sublim fel:

“Privirile mele au îmbrăţişat tot timpul cea mai mare frumuseţe pe care am văzut-o în viaţa mea, singura căreia i-am rămas credincios ani întrgi în taina gândului meu, din clipa cand văzând-o înaintând pe stradă, cu maiestatea cu care înainta acum câteva clipe încoace , am ameţit ca de o lumină prea tare a soarelui, şi două cărţi enorme pe care le aveam în mână , pentru că mă aflam în faţa unei şcoli unde trebuia să trec un examen, au căzut cu zgomot la picioarele ei, ca cel mai sincer şi desăvârsit omagiu. Ea a zâmbit atunci, multumindu-mi cu ochii atât de minunat, si mi se pare puţin înfricoşată  probabil de puternica detunătura a dicţionarelor clasice, ca zambetul ei s-a încrustat într-atât în sufletul meu, ca şi hotărârea nestrămutată de a o regăsi si de a apăra dumnezeiasca apariţie de orice înfricoşare, ca nu ştiu ce-ar putea şterge această incrustaţie şi această hotărâre din sufletul meu, până acum ele au rămas intacte, daca nu şi mai accentuate, ca în ziua dintâi, daca mai e cu putinţă să mai crească vreun lucru care la origine este infinit”.

Iubirea ascunsă şi neîmpărtăşită pe care i-o poartă Donnei Alba reprezină stimulul, imboldul fiecărei acţiuni întreprinse până la final, când sacrificiile îî sunt recompensate, bucurându-se de femeia idealizată.

Sinuciderea lui Georges Radu Serban, când soţia îî dezvăluie infidelitatea din timpul căsătoriei cu Tudor Buzescu, cel pe care îl ura nespus, apare ca un răspuns disperat al” Învingătorului” pentru care eşecul nu există, nu poate fi conţinut, acceptat.

Soţul Donnei Alba moare fără să afle despre relatia amoroasă dintre Mihai Aspru si soţia sa. Întreaga bibliotecă cu cărţi de specialitate o lasă moştenire discipolului său, Mihai Aspru.

“Donna Alba” de Gib. I Mihăescu este un roman care te invită la analiză personală, care te face să reflectezi,  un roman constructiv ce merită citit!

 

 

3 Comments (+add yours?)

  1. madalin97
    Nov 29, 2011 @ 17:41:18

    Buna all!! as vrea si eu sa stiu::
    VOLUMUL-
    OPERA este scris in-
    TImpul desfasurarii actiunii-
    MOmentele subiectului-

    Reply

  2. Elena.
    Jan 18, 2012 @ 18:36:00

    Folositor. M-a ajutat la caracterizarea lui Mihail Aspru. :) GG

    Reply

  3. josephemy
    Feb 16, 2014 @ 15:19:45

    Frumos ! Mi-a fost de folos la scoala ! :)

    Reply

Leave a Reply

Blog Stats

  • 22,896 hits

Aboneaza-te !

Join 6 other followers

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

