Personalitatea anxioasa

Interacţiunea socială este prezentă în viaţa fiecărei persoane. De la cele mai mici acţiuni la activităţi elaborate intrăm în contact cu oameni diferiţi. Cu unii stabilim uşor relaţii interpersonale, cu alţii foarte greu, iar câteodată ne este imposibil să ajungem la un consens cu aceştia. Cu toate astea, sunt persoane pe care nu le putem ocoli, pentru că, inevitabil, ne „ciocnim” de ele. În cazul acesta, este important să le înţelegem personalitatea şi să ne comporăm în funcţie de cum se prezintă ele. Iată un ghid practic cu felul în care ne putem îmbunătăţi raportul cu cele mai dificile personalităţi!

Personalitatea anxioasă

Personele care văd viaţa ca pe o maşină ale cărei componente nu le cunosc niciodată îndeajuns şi trăiesc încontinuu cu spaimă că ceva se poate defecta iremediabil în orice moment sunt considerate anxioase. Teama că se poate întampla în orice moment o catastofă ireversibilă le paralizează raţiunea şi pot avea disfuncţionalităţi în planul activităţii desfăşurate.

O anxietate normală este chiar recomandată pentru că ne ajută să analizăm bine o situaţie înainte să acţionăm, să cunoaştem riscurile şi în felul acesta să ne protejăm şi să acţionăm în consecinţă de cauză. Când intensitatea cu care se manifestă anxietatea este foarte mare şi se manifestă cu o frecvenţă  foarte ridicată este cazul sa ne punem semne de întrebare.

Cum arată profilul unei persoane anxioase?

-ori de câte ori se simte în nesiguranţa se frământa pentru ea însăşi, dar şi pentru ceilalţi dragi, punând tot timpul răul înainte. De exemplu, întârzierea cuiva drag se asociaza cu întrebări de genul: „o fi făcut accident?, ce-o fi păţit ? sau  sigur a păţit ceva…i-am zis eu că aşa o să se întâmple”;

-exagerarea pericolelor;

-centrându-se pe riscuri şi nu pe sarcina propriu-zisă, persoana cu tendinţe anxioase are un randament scăzut, dificultăţi de concentrare a atenţiei;

-persoana anxioasă se teme să nu fie respinsă, îşi subestimează potenţialul, vede doar „ partea goală” a paharului;

-are nevoia de certitudine, stabilitate, acceptare.

Cum ne comportăm cu persoanele anxioase?

Să le câştigăm încrederea( o promisiune stabiliă o respectăm şi nu venim cu surprize pe ultima suta de metri, pentru că surpriza pentru un anxios este echivalentul unei sperieturi);

Să le ajutăm să relativizeze, să înţeleagă faptul ca o greşeala poate fi reparată şi nu înseamnă capăt de ţară, realitatea nu este chiar aşa neagră pe cât o văd ele);

Să le ajutăm să gândească pozitiv, să vadă împlinirile din viaţa lor;

Le demonstrăm că le suntem alături în momentele în care au nevoie.

Cum să nu ne comportăm cu persoanele anxioase?

Nu le împărtăşim propriile nelinişti pentru că le accentuăm anxietatea.

Nu le minţim în dorinţa noastră de a le proteja, ascunzându-le pericole evidente.

Nu le povestim evenimente tragice.

Faptul că avem reacţii anxioase nu înseamnă că este ceva în neregula cu noi. Prudenţa are un rol deosebit în siguranţa noastră, în pregătirea adecvată şi susţinută a unei activităţi, sarcini. Atâta timp cât anxietatea ne ajută, nu avem de ce să ne facem griji.

Problema este atunci când anxietatea este dusă la extrem, ca intensitate şi frecvenţă, se manifestă prin temeri excesive fără obiect, iar comportamentul nostru nu mai este funcţional, randamentul este zero, suntem obositori pentru ceilalţi cu care suntem în contact. Atunci anxietatea este patologică, iar îndrumarea persoanei către o consultaţie de specialitate este obligatorie.

Persoanele care suferă de anxietate cronică se simt agitate fără să ştie de ce, unele având atacuri de panică, insotite de senzatii de sufocare,de leşin,  de dureri in piept, de furnicături în mâini şi picioare. Apar  palpitaţii, bufeuri, transpiraţii, senzaţia de “nod în gât”, nevoia de a urina des;

Persoana care suferă de anxietate cronică este iritabilă, are dificultăţi de concentrare, tulburări ale somnului.

Remedii

  • Sportul contribuie la sănătatea fizică si mentală prin reducerea stresului, şi odată cu acesta, a anxietăţii.
  • Practicarea activităţilor care ne fac plăcere.
  • Anxietatea fiind produsă de o scădera a nivelului  serotoninei se recomandă consumul de alimente care stimulează producerea ei, de genul: nuci, ulei de măsline, consumul de vitamina D( alimentaţie bogată în peşte sau ulei de peşte, consumul de lapte) se fixează mai bine prin expunerea la soare; Consumul acidului  folic, care se gaseste in spanac, varza, paine, cereale integrale, fasole si fructe uscate.
  • Vitaminele B1, B3, B6, B12 sunt esenţiale şi se găsesc în fasole uscata, cereale integrale, peste, carne de porc, oua si produse lactate

De unde vine anxietatea ?

Nu poate fi vorba despre un singur factor, ci mai degrabă de împletirea predispoziţilor genetice cu educaţia şi mediul. Cam un sfert din rudele de gradul I suferă de un sindrom anxios. In ceea ce priveste mediul, de cele mai multe ori evenimentele traumatizante de genul uni divorţ, o decepţie, o boală, un eşec, o schimbare a serviciului, a locuinţei declanşează anxietatea.

Stressul generează reacţii de anxietate. De aceea, este important să învăţăm să ne gestionăm stressul, prin stabilirea priorităţilor.

S-a demonstrat că există o strânsă legătură între starea de frică şi bolile organice precum alergia, cardiopatia, hipertensiunea şi bolile muscular.

Apelul la psihoterapie, cea cognitiv-comportamentală- este foarte eficient în situaţiile anxietăţii cronice. Persoanele cu această afecţiune sunt învăţate prin intermediul terapiei, al tehnicilor de relaxare să-şi controleze temerile excesive, iar prin şedinţele de restructurare cognitivă să-şi reconsidere gândurile anxioase. În cazurile mai grave se apelează şi la medicaţie. Prin exerciţii de respiraţie, persoana este învăţată să-şi controleze tensiunea fizică exagerată.

Revin în articole viitoare cu informaţii despre celelalte pesonalităţi dificile cu care interacţionăm zilnic : paranoice, histrionice, obsesionale, narcisice, schizoide, depresive, dependente, pasiv-agresive, evitante.

Important punct de sprijin : Cum să ne purtăm cu personalităţile dificile ? François Lelord, Christophe André, ed.Trei, 2003

 

 

 

 

1 Comment (+add yours?)

  1. Ale.
    Sep 28, 2011 @ 14:40:27

    Un articol foarte util.
    Multumesc mult!🙂

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog Stats

  • 35,469 hits

Aboneaza-te !

Join 6 other followers

%d bloggers like this: